Hem » Analyser » Linas matkasse kämpar medan nya aktörer tar sig in på marknaden

Linas matkasse kämpar medan nya aktörer tar sig in på marknaden

mat

Linas Matkasse var en av de första aktörerna som började erbjuda matkassar på den svenska marknaden. De har spelat en stor roll i att göra matkassar så populära som de är idag. Linas matkasse har dock de senaste åren haft det lite svårt och förlusterna har ökat. År 2018 gjorde företaget en förlust på mer än 342 miljoner norska kronor. Detta är en betydligt större förlust än 2017 då företaget förlorade mer blygsamma 2,9 miljoner. Företaget har nyligen tillsatt en ny VD, Walker Kinman, som skall försöka få Linas matkasse att bli lönsamt igen.

Att Linas matkasse kämpar innebär dock inte att matkassar minskar i popularitet eller att hela branschen går igenom en kris. Tvärtom så växer matförsäljning online snabbt och nya aktörer etablerar sig på marknaden. Mat.se och Mathem ökade t.ex. sina intäkter till 1,2 miljarder kronor under 2018. Båda dessa företagen ägs av Axfood.

Jonas Karlén, föredetta VD för Linas matkasse, har sagt att 2018 var ett transformationsår med stora investeringar för att förändra och modernisera verksamheten. Han har varit positiv inför 2019. Ett år som nu närmare sig sitt slut och frågan kvarstår om Linas Matkasse kommer kunna hävda sig i en alltmer konkurrensutsatt marknad med alltfler starka konkurrenter. Linas matkasse har sedan de köptes upp av norska Herkules Capital en kapitalstark ägare men många av konkurrenterna såsom Ica, Axfood och Coop har minst lika stora resurser.

Vid sidan av dessa stora aktörer kommer även ny mindre aktörer in på marknaden och dessa konkurrera om samma kunder som Linas Matkasse vill nå. Dessa mindre aktörer erbjuder inte sällan specialiserade matkassar som är designad för en specifik kundgrupp och som kan erbjuda en tjänst som är 100% designade för denna kundgrupp. Det är mycket svårt för större aktörer som vill nå alla kundgrupper att konkurrera med dessa mindre aktörer inom deras kundgrupp.

Exempel på nya aktörer som etablerar sig på den svenska marknaden nu under hösten 2019 inkluderas HelloFresh och Simple Feast.

HelloFresh

HelloFresh är ett tysk matkasseföretag som etablerades 2011 och som numera är aktiva i en lång rad länder. De finns sedan tidigare bland annat i Tyskland, Nederländerna, Österrike, Stor Britannien, Schweiz, Australien och nya Zeeland. HelloFresh grundare inspirerades av Linas Matkasse och nu ger sig företaget med andra ord in på den svenska marknaden och konkurrerar direkt med Linas Matkasse . HelloFresh växer snabbt på en rad marknader och går trots detta med vinst. HelloFresh diversifierar sig från sina konkurrenter genom att låta dig välja recept till din matkasse varje vecka.

Simple Feast

Simple feast är en annan ny aktör på marknaden. De profilerar sig genom att erbjuda nyttiga måltider av mycket hög kvalitet. De riktar sig mot en miljömedveten kundgrupp genom att bara använda mat som är odlat på ett miljöanpassat och resurssnålt sätt. Kassens mål är att minska den miljöpåverkan kundernas mat har på naturen. Det kan verka konstigt att vilja ha sin mat hemlevererad om man vill minimera sin klimatpåverkan men faktum är att det är mycket mer klimatsmart med en bil som levererar mat till många hushåll än det är att hushållen själva far till butiken och köper mat. Simple feast erbjuder givetvis en vegetarisk matkasse.

Slutord

Det finns nu mer än 25 olika matkassar att välja mellan på den svenska marknaden. Det finns även webbsidor såsom matkasse.se som gör det enkelt för kunder att hitta den perfekta matkassen. Allt detta är bra för konsumenten men gör det svårare och svårare för jättar såsom Linas Matkasse att fortsätta växa och förbättra sin lönsamhet.